Garantie tot aan de deur? Je hebt meer recht dan je denkt!
13 Maart 2018 - Je weet het nog als de dag van gisteren dat je met je nieuwe telefoon de winkel uitliep. Nu sta je hier en doet hij het niet meer. Maar wacht eens even…. Dat was echt nog niet zo lang geleden dat je hem kocht. Mooi! Tijd om je te beroepen op de garantie. Helaas krijg je al snel te horen dat jouw mankement niet onder de garantie valt of dat je dit zelf moet oplossen. Maar voordat je hier genoegen mee neemt raden we aan eerst dit artikel verder te lezen...
Garantie hoe werkt het?Hoe zit het nu precies met de garantie op je mobiele telefoon? Allereerst is het belangrijk om te begrijpen hoe je garantie precies werkt. Meestal krijg je vanuit de fabriek garantie mee. Check je garantievoorwaarden hoe lang deze duurt en wat er wel of niet onder valt. Apple sluit bijvoorbeeld waterschade uit van de garantie. Zo kunnen er in de kleine letters meer uitsluitingen staan. Neem altijd eerst contact met het verkooppunt waar je de telefoon hebt gekocht om een oplossing te vragen voor het probleem.
Mijn garantie is verlopen. Wat nu?Goed nieuws! Ook als je garantie is verlopen heb je nog steeds rechten. De telefoon moet dan wel ‘ondeugdelijk’ zijn. Dit houdt in dat de telefoon zomaar kapot is gegaan zonder dat hiervoor iets is gebeurd met het toestel. Omdat je ervan uit mag gaan dat een telefoon voor een bepaalde tijd mee hoort te gaan hoef je er dus geen genoegen mee te nemen als deze er ineens na 1,5 jaar mee ophoudt. Je hebt recht op een gratis reparatie of geld terug voor je telefoon ook nadat de garantie is verlopen. Besef wel als je deze al 1,5 jaar in gebruik hebt het niet waarschijnlijk is dat je het hele bedrag terugkrijgt maar slechts een gedeelte hiervan.
Mijn telefoon kwam bij een abonnementOok dan mag je nog steeds verwachten dat je een goed product geleverd krijgt. Ook hier zal je wel moeten aantonen dat dit niet komt door eigen schuld. De verkoper is verplicht een oplossing te bieden binnen een redelijke tijd zonder al te veel overlast. Duurt de reparatie lang dan mag je een leentoestel verwachten. Wil of kan de verkoper de telefoon niet repareren? Dan heb je het recht om de overeenkomst te ontbinden. Je krijgt dan je geld terug en moet je mobiele telefoon weer inleveren. Let wel op dat je hiermee niet direct het abonnement ook ontbindt. Deze zal doorlopen en hiervoor zal je moeten blijven betalen.
Maar het is mijn eigen schuld...Heb je de telefoon laten vallen in een bak met water en een nacht laten liggen? Grote kans dat de garantie dit niet dekt. De reparatie valt dan onder eigen kosten. Heb je een extra verzekering hiervoor afgesloten dan kun je je hierop beroepen of je kunt kijken wat je inboedelverzekering dekt
Kapot. Wat nu?Wil je aanspraak maken op je Apple of Microsoft Surface garantie? Meld dan nu je Apple of Microsoft Surface garantieafhandeling aan en laat ons je helpen.
Dit artikel lezen is leuk, maar delen is leuker: